الکسا

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

 

هفت آسمان را بر فراز یکدیگر برافراشت (29بقره)

 

سوره بقره ایه 29» استاد الهی قمشه‌ای

او خدایی است که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد ، و پس از آن به خلقت آسمانها نظر گماشت و هفت آسمان را بر فراز یکدیگر برافراشت و او به همه چیز داناست
? مرضیه اسدی - امید مجد
خدا هر چه را در زمین آفرید
هم از بهرتان کرد یکسر پدید
پس از آن نظر کرد بر آسمان
برافراشت هفت آسمان ناگهان
بیاراست هفت آسمان روی هم
به هر چیز دانا ست از بیش و کم
» انگلیسی- ابن کثیر
(29. He it is Who created for you all that is on earth. Then He Istawa ila the heaven and made them seven heavens and He is the Knower of everything
» ترجمه-Japane
?????,?????????,?????????????????,??????????, 7?????????????????????????????
?29?

  

 

ان الله علی کل شی ءقدیر

خداوند بر همه چیز قادر است (بقره 20)

 

? مرضیه اسدی - امید مجد

نماندست چیزی که گردند کور
ز تابنده برق و فروزنده نور
چو بینند راهی بگشته منیر
قدم می گذارند در آن مسیر
چو بینند تاریک گشت و سیاه
درنگی نمایند در طی راه
توانا ست آن قادر عیب پوش
کز ایشان رباید همه چشم و گوش
بر انجام هر کار پروردگار
توانا ست با قدرت و اقتدار

  

 

 

خدای خود را به تضرع وزاری وبا صدای آهسته ودر پنهانی بخوانید (الاعراف 55)

 

 

 

 

» آیت الله مکارم شیرازی

پروردگار خود را ( آشکارا ) از روی تضرّع ، و در پنهانی ، بخوانید! ( و از تجاوز ، دست بردارید که ) او متجاوزان را دوست نمی دارد!
 
 
 
 
» امید مجد
تضرع نمائید بر کبریا
به آهسته بانگی و پنهان صدا
نباشد خدا دوست با آنکسی
که از حد فراتر نهد پا بسی
55. Call on your Lord humbly and secretly; surely He does not love those who exceed the limits
ترجمه فرانسوی :
Traduction 1
Invoquez votre Seigneur en toute humilité et recueillement et avec discrétion. Certes, Il n"aime pas les transgresseurs
» تفسیر المیزان - خلاصه
(ادعوا ربکم تضرعا و خفیه انه لا یحب المعتدین ):(پروردگار را به زاری و در نهان بخوانید،بدرستی که او تجاوز کاران را دوست ندارد)،(تضرع )از ریشه (ضراعه )، به معنای اظهار ضعف و ذلت میباشد و (خفیه )به معنای پنهانی و پوشیده داشتن است و چون شخص متزلزل همیشه در اثر ذلت و خواری درصدد پنهان ساختن خویش است ، لذا این دو قید با هم برای دعا به درگاه خدا ذکر شده اند،ذکر این آیه و آیه بعدی پس از آیه (ان ربکم الله الذی ...)که ربوبیت خدا را از طریق توحید خالقیت او اثبات می کرد به منزله نتیجه گیری از آن است ، یعنی می فرماید:حال که خدا در مسأله خلقت و تدبیر لاشریک است ، پس بر هر بنده ای لازم است که فقط او را بخواند و برای او بندگی کند و دستور داد تا این عبادت راباتضرع و زاری انجام دهند ،آنهم به نحو پوشیده و پنهان ، نه با صدای بلند وعلنی ، تا منافی با ادب عبودیت و روش بندگی نباشد
 
 

  

 

سوره شورا آیه 30» آیت الله مکارم شیرازی

هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید ، و بسیاری را نیز عفو می کند!

وآنچه از مصیبتها به شما برسد به خاطر گناهانی است که خود کسب کردهاید واز بسیاری نیز در می گذرد (الشوری 30)

 

 

 

 

 


  

 

 

کلید   کلید

قران کریم شوری 12 » ترجمه حجت الاسلام انصاریان

کلیدهای آسمان ها و زمین فقط در سیطره مالکیّت اوست. رزق و روزی را برای هر کس که بخواهد وسعت می دهد و یا تنگ می گیرد. یقیناً او به همه چیز داناست
‏کلیدهای آسمانها و زمین در دست او است .
سمانها وزمین از آن اوست برای هر کس بخواهد روزی را گشاده یا تنگ می گرداند اوست که بر هر چیزی داناست (شوری 12)
» آیت الله مشکینی
گنج
گنجینه های آسمان ها و زمین ( مواد اوّلیه و منابع روزی ، و کلیدهای آنها که اراده خداست ) از آن اوست برای هر که بخواهد روزی را می گسترد و یا تنگ می گیرد ، زیرا که او به همه چیز داناست(شوری 12)
» تفسیر المیزان - خلاصه
(له مقالید السموات و الارض یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر انه بکل شی ء علیم ): (کلیدهای آسمانها و زمین از آن اوست ، روزی را بر هر کس بخواهد فراخ نموده و یا تنگ می گیرد، همانا او به هر چیزی داناست ) در این دو آیه برای انحصار ربوبیت در خدای متعال ، برهان اقامه می کند. و خلاصه آن این است : خداوند تعالی (به اعتراف خود مشرکین ) پدید آورنده موجودات از کتم عدم است و شما را به صورت نر و ماده خلق کرد و به این وسیله تعدادشما را زیاد نمود و همچنین حیوانات را نیز بصورت جفتهایی آفرید و از این راه آنها راتکثیر نمود تا شما از آنها استفاده کنید و این امر عین خلقت و تدبیر است . او خدایی است که هیچ چیزی مثل او نیست و بطور مطلق واجد همه صفات کمال وجمال می باشد. و نیز او سمیع است ، یعنی حوائج مخلوقاتش را می شنود و حاجاتشان رامطابق استحقاقشان برآورده می کند و درعین حال او بصیر است و هر عملی که خلق انجام دهند می بیند و آنها را مطابق آن جزا می دهد و او کسی است که تمامی کلیدهای خزائن آسمانها و زمین بدست اوست ، خزائنی که خواص و آثار همه موجودات در آن ذخیره می شود و با ظهور آن خواص و آثار، نظام عالم محسوس شکل می گیرد و نیز اوهمان کسی است که رزق روزی خواران بدست اوست و روزی آنها را به مقتضای علمش کم یا زیاد می کند و این توسعه یا ضیق ، گزاف و بیهوده نیست بلکه از علم خدانسبت به حال هر مرزوق ناشی می شود، چون او به هر چیزی داناست لذا توسعه یا تقدیرروزی را بر اساس علم و حکمت انجام می دهد. و همه اینها عین تدبیر است ، پس خدارب و مدبر امور می باشد.

  

 

بقرة / 213
ترجمه : مردم در آغاز، یک امّت بودند و اختلافى نداشتند، سپس تضاد منافع باعث اختلاف میان آنان شد و براى رفع اختلاف به قوانین و مقرراتى نیازمند گشتند. پس خداوند پیامبران را به عنوان نویددهنده و هشدارگر برانگیخت و کتاب آسمانى را به حق در حالى که گواه راستگویى آنان بود، فرو فرستاد، تا میان مردم درباره آنچه در آن اختلاف داشتند داورى کند. سپس در مورد کتاب آسمانى و آیین خدا نیز اختلاف پدید آمد، و تنها عالمانِ دینى که به آنان کتاب آسمانى داده شد در آن اختلاف کردند، آن هم پس از آن که دلایل روشن و روشنگر برایشان آمده بود، و اختلافشان نیز در اثر برترى جویى و ستمى بود که میان آنان پدید آمده بود. در این میان، خداوند کسانى را که ایمان داشتند، به اذن خود به همان حقى که دیگران در آن اختلاف کردند هدایت نمود، و خدا هر که را بخواهد به راهى راست هدایت مى کند.

 

خدا هرکس را بخواهد هدایت می کند

 

 

 


  

 ? مرتضی هادیزاده - قرآن منظوم امید مجد

مقامات ناچیز دنیای پست /// به چشمان کفار زیبا نشست
از اینروست کآنان تفاخر کنند /// همه مومنان را تمسخر کنند
ولی مردمی که به تقوا درند /// به عقبی از آن کافران برترند
خداوند هر که میلش بخاست /// دهد رزق بسیار بر هر که خواست

سوره بقره 212  و خداوند هر که را بخواهد، بدون محاسبه عملش روزى مى دهد.

سوره ال عمران 37 خدا به هر که بخواهد روزى مى دهد، بى آن که آن را براى او به شمار آوَرَد و عوضى از او درخواست کند.

 

 

خداوند هرکس را بخواهر روزی بی شمار دهد

...هرکس را بخواهی بی حساب روزی میدهی 27آلعمران

 

? ایوب مرادی - ترجمه فرانسوی حمید الله

on a enjolivé la vie présente à ceux qui ne croient pas, et ils se moquent de ceux qui croient. mais les pieux seront au-dessus d"eux, Au Jour de la Résurrection. et Allah Accorde ses bienfaits à qui il veut, sans com
همه چیز درباره رزق
یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 08:49
اگر حرام نخوری، از گرسنگی و تشنگی نمی‌میری و بهشت برای تو فراهم است؛ وگرنه نیست.
همه چیز درباره رزق
تا هزاران عامل دست به دست هم ندهند روزی انسان به وجود نمی‌آید و قرآن کریم متذکر این نکته شده است که سببیت اسباب برای رزق شما به دست خداست و اوست که رزق شما را می‌دهد و همه را در این جایگاه امیدوار کرده است به طوری که در آیات 22 و 23 سوره مبارکه «ذاریات» می‌فرماید:

«وَفِی السَّمَاء رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ، فَوَرَبِّ السَّمَاء وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنطِقُونَ»

روزى شما و آنچه وعده داده شده ‏اید در آسمان است پس سوگند به پروردگار آسمان و زمین که واقعا او حق است همان گونه که خود شما سخن می ‏گوئید.

خداوند در این آیه کریمه برای رزق مثالی می‌زند که برای احدی جای شک و ریب نماند و رزق را شبه نطق دانسته است، چرا که احدی در سخن گفتن انسان شک ندارد و احدی در صادق بودن خدا در قولش نیز شک ندارد و قسم خداوند هم از هر حرصی حکایت می‌کند که در درون انسان است و پیوسته درصدد جلب منافع بیشتر به سوی خویشتن است.

از «ابی سیعد خدری» نقل شده که پیامبر(ص) فرمودند: «لو أن احدکم فرّ من رزقه لتبعه کما یتعبد الموت»؛ اگر احدی از شما از رزق خود فرار کند، رزق دنبال او به راه می‌افتد همان طور که مرگ دنبال انسان است.(1)

لذا برای هر جانداری رزقی است که خداوند متعال قرار داده است و جمله آن ارزاق در وقت خود آشکار می‌شود تا حدی که همه آنها به طور کامل به صاحبان آنها می‌رسد و یا اگر مسیر رزق انسان در بین آسمان‌های هفت‌گانه باشد، خداوند متعال بالا رفتن و به آن رسیدن را به وسیله نردبان‌هایی آسان می‌کند. تا جایی که انسان برسد به آن چیزی که در لوح (محفوظ) برایش نوشته شده، اگر هنوز به آن نرسیده به زودی به دست او می‌رسد.

از رسول اکرم(ص) نقل شده است که می‌فرماید: «إنّ الرزق لایجرّه حرص حریص و لایصرفه کره کاره»؛ روزی، از طرف خداوند متعال مقدر شده است که نه حرص فرد حریص آن را جلب می‌کند و نه اکراه فرد مانع آن را منع می‌کند.(2)

*عوامل وسعت رزق

از امام صادق(ع) نقش شده است: «کف الاذی و قلة ‌الصخب یزیدان فی الرزق»؛ ترک اذیت و آزار و کمی جار و جنجال رزق را زیاد می‌کند.(3)

همچنین حضرت علی‌بن الحسین(ع) می‌گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که می‌فرمود: «ان‌الله عزوجل جعل ارزاق المؤمنین من حیث لایحتسبون و ذلک أن العبد اذا لم یعرف وجه رزقه کثر دعائه»؛

خداوند عزوجل ارزاق مؤمنین را در ناحیه‌ای که گمان نمی‌برند، قرار داد و این به دلیل آن است که بنده، وقتی نداند رزق او از چه ناحیه‌ای به دست او می‌رسد به دعای زیاد مشغول می‌شود.(4)

«ابی‌بصیر» از امام صادق(ع) و او از پدرش ... از امام علی(ع) نقل می‌کند که فرمود: «اذا فرغ أحدکم من الصلوة فلیرفع یدیه الی‌السماء و لینصب فی‌الدعاء»؛ همین که فردی از شما از نماز فارغ شد باید دو دست خود را به طرف آسمان بالا برده و به دعا مشغول شود.

راوی می‌گوید: ای امیر مؤمنان(ع) آیا مگر خداوند متعال در هر مکانی نیست؟ امام(ع) فرمود: بلکه او همه جا هست، راوی می‌گوید: پس چرا دعا کننده باید دو دست خویش را به طرف آسمان بالا برد؟ امام علیه‌السلام فرمود: آیا قرائت ننمودی «وَفِی السَّمَاء رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ»؟

پس از کجا رزق را می‌طلبی؟ جز از محل آن باید درخواست کنی! که همواره با وعده‌‌هایی در آسمان داده است.

*برای کسب روزی به دام حرام نیفتیم

همچنین در میان علما «آیت‌الله بهجت» نیز بر کسب روزی حلال تاکید کرده و می‌گوید: برای کسب روزی به دام حرام نیافتید چرا متنبه نمی‌شویم! خداوند متعال در آیه 118 سوره مبارکه «طه» می‌فرماید:

«إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیهَا وَلَا تَعْرَى»

(ای آدم) تو در بهشت گرسنه و برهنه نمی‌گردی!

یعنی اگر حرام نخوری، از گرسنگی و تشنگی نمی‌میری و بهشت برای تو فراهم است؛ وگرنه نیست. اگر بهشت و خلد برین را باور داشته باشیم این قدر با احکام و دستورات الهی مخالفت نمی‌کنیم. اینکه شیطان به حضرت آدم و حوا علیهماالسلام گفت:

«وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ»

پروردگارتان شما دو نفر را از خوردن میوه این درخت تنها برای این نهی نمود که مبادا ملک یا جاودانه شوید. یعنی اگر در بهشت بمانید نه ملک می‌شوید و نه جاودانه، پس با عصیان و خوردن شجره نهی شده بروید در آتش جهنم!

چقدر کارها به پرندگان شبیه است، برای آنها دام می‌گذارند و دانه در دام می‌ریزند و آنها برای برداشتن دانه می‌روند اما در دام می‌افتند، دل انسان اگر در دام باشد چه؟! آیا خداوند ما را به این امور مبتلا کرده تا خود را مضطر ببینیم و به فساد و عشرت‌های نامشروع مبتلا و مشغول باشیم؟! (5)



پی‌نوشت‌ها:

1 - تفسیر قرطبی، ج 17، ص 42 و 43

2- نورالثقلین، ج 5، ص 126

3- همان

4- همان، ص 125

5- در محضر بهجت، ص 173-172
نویسنده: سمیه نبی

  
رعد / 28
ترجمه : بازآمدگان به سوى خدا کسانى اند که به او ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دل ها آرامش مى یابد.

سوره رعد 28  الا بذکر الله تطمئن القلوب

دل آرام گیرد با یاد خدا

 

 

 

 

 

 


  

به نام تو که بهترین هستی


  
   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :14
کل بازدید : 123418
کل یاداشته ها : 108


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ