الکسا

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

کلید   کلید

قران کریم شوری 12 » ترجمه حجت الاسلام انصاریان

کلیدهای آسمان ها و زمین فقط در سیطره مالکیّت اوست. رزق و روزی را برای هر کس که بخواهد وسعت می دهد و یا تنگ می گیرد. یقیناً او به همه چیز داناست
‏کلیدهای آسمانها و زمین در دست او است .
سمانها وزمین از آن اوست برای هر کس بخواهد روزی را گشاده یا تنگ می گرداند اوست که بر هر چیزی داناست (شوری 12)
» آیت الله مشکینی
گنج
گنجینه های آسمان ها و زمین ( مواد اوّلیه و منابع روزی ، و کلیدهای آنها که اراده خداست ) از آن اوست برای هر که بخواهد روزی را می گسترد و یا تنگ می گیرد ، زیرا که او به همه چیز داناست(شوری 12)
» تفسیر المیزان - خلاصه
(له مقالید السموات و الارض یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر انه بکل شی ء علیم ): (کلیدهای آسمانها و زمین از آن اوست ، روزی را بر هر کس بخواهد فراخ نموده و یا تنگ می گیرد، همانا او به هر چیزی داناست ) در این دو آیه برای انحصار ربوبیت در خدای متعال ، برهان اقامه می کند. و خلاصه آن این است : خداوند تعالی (به اعتراف خود مشرکین ) پدید آورنده موجودات از کتم عدم است و شما را به صورت نر و ماده خلق کرد و به این وسیله تعدادشما را زیاد نمود و همچنین حیوانات را نیز بصورت جفتهایی آفرید و از این راه آنها راتکثیر نمود تا شما از آنها استفاده کنید و این امر عین خلقت و تدبیر است . او خدایی است که هیچ چیزی مثل او نیست و بطور مطلق واجد همه صفات کمال وجمال می باشد. و نیز او سمیع است ، یعنی حوائج مخلوقاتش را می شنود و حاجاتشان رامطابق استحقاقشان برآورده می کند و درعین حال او بصیر است و هر عملی که خلق انجام دهند می بیند و آنها را مطابق آن جزا می دهد و او کسی است که تمامی کلیدهای خزائن آسمانها و زمین بدست اوست ، خزائنی که خواص و آثار همه موجودات در آن ذخیره می شود و با ظهور آن خواص و آثار، نظام عالم محسوس شکل می گیرد و نیز اوهمان کسی است که رزق روزی خواران بدست اوست و روزی آنها را به مقتضای علمش کم یا زیاد می کند و این توسعه یا ضیق ، گزاف و بیهوده نیست بلکه از علم خدانسبت به حال هر مرزوق ناشی می شود، چون او به هر چیزی داناست لذا توسعه یا تقدیرروزی را بر اساس علم و حکمت انجام می دهد. و همه اینها عین تدبیر است ، پس خدارب و مدبر امور می باشد.

   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :20
بازدید دیروز :24
کل بازدید : 123853
کل یاداشته ها : 108


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ