الکسا

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ذوالقرنین

سوره 84 الکهف» آیت الله مشکینی

همانا ما او را در روی زمین قدرت دادیم و از هر چیزی ( که اراده می کرد ) اسباب و وسایلی ( مانند دانش و توان و امکانات ) در اختیار او نهادیم
سوره 85و86 الکهف
85) او هم راه و سببی را ( به سوی مغرب زمین ) دنبال کرد.
   
 


86) تا چون به مغرب خورشید رسید ( که شاید غرب افریقا ساحل اقیانوس بوده ) خورشید را دریافت که ( گویی ) در چشمه ای گرم و گل آلود فرو می رود ، و در آنجا گروهی ( از کفار ) را یافت. گفتیم: ای ذو القرنین ( در کار آنان مختاری ) یا عذاب می کنی و یا در حقّشان راهی نیکو پیش می گیری.
» تفسیر المیزان - خلاصه
85) (فاتبع سببا): (و آنگاه راهی را دنبال کرد) (تمکین ) یعنی قدرت دادن واستقرار و ثبات بخشیدن به نحوی که باعث شود آن چیز از محلش منفک نشود وهیچ مانعی مزاحم آن نباشد، و (سبب ) یعنی وسیله و (ایتاء سبب از هر چیز) یعنی هر چیزی که معمولا مردم به وسیله آن به مقاصد مهم زندگی خویش نائل می شوند، از قبیل عقل و دین و نیروی بدنی و کثرت مال و حسن تدبیر و لشکر وحسن و... این آیه منتی است از جانب خدای سبحان بر شخص ذوالقرنین که امر او را بزرگ می شمارد و می فرماید: ما به او در زمین قدرت تصرف و ملک بخشیدیم و از کلیه مقاصد دنیوی وسیله در اختیار او قرار دادیم و او ملحق به سببی شد، یعنی وسیله ای مهیاکرد که با آن به طرف مغرب سیر نماید. [ نظرات / امتیازها ]

نظرات کاربران :
است.
بازدید کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سایت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سایت شوید و یا اگر عضو سایت هستید لاگین کنید.[ عضویت در سایت ][ ورود اعضا ][ ورود میهمان ]

86) (حتی اذا بلغ مغرب الشمس وجدها تغرب فی عین حمئه و وجد عندها قوماقلنا یا ذاالقرنین اما ان تعذب و اما ان تتخذ فیهم حسنا): (تا زمانیکه به محل غروب آفتاب رسیده آن را دید که در چشمه ای گل آلود فرو می رود و نزدیک چشمه گروهی را یافت ، گفتیم : ای ذوالقرنیین ، یا عذاب می کنی یا میان آنهاطریقه ای نیکو در پیش می گیری ؟) می فرماید: ذوالقرنیین رفت تا در پایان روزبه نزدیک چشمه ای دارای گل سیاه و یا به ساحل دریائی رسید که دیگرماورای آن امید خشکی نمی رفت و چنین به نظر می رسید که خورشید در دریاغروب کرده و فرو می رود، چون در ساحل دریا وقتی انسان غروب خورشید رامی بیند، انتهای افق بر دریا منطبق است . بعضی هم گفته اند این چشمه لجن دار، با دریای محیط، یعنی اقیانوس غربی که جزائرخالدات بر آن منطبق است (این جزایر در هیأت قدیم مبدأ طول جغرافیایی بوده )مطابقت دارد و در بعضی قرائات نیز (عین حمئه ) بصورت (عین حامیه ) یعنی چشمه گرم و حاره قرائت شده که در این صورت دریای حاره با قسمت استوائی اقیانوس کبیر درمجاورت افریقا منطبق می گردد و بعید هم نیست که ذوالقرنیین در سیر جانب غربی خودبه سواحل آفریقا رسیده باشد، آنگاه می فرماید در نزد آن چشمه یا دریا ذوالقرنیین مردمی را یافت که میان آنها عده ای ستمگر بودند و خداوند به توسط پیامبری یا به وسیله الهام ربانی (غیر وحی ) از ذوالقرنین پرسش می نماید که با اینها چه معامله ای می کنی وحال که مسلط بر ایشان هستی از عذاب و احسان کدامیک را انتخاب می کنی ؟ و لحن کلام به گونه ای است که در عین بخشیدن اختیار جانب احسان را ترجیح داده است .

اولین دیدگاه را شما بگذارید
هدف از این وبلاگ   
   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :48
بازدید دیروز :3
کل بازدید : 126075
کل یاداشته ها : 108


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ